Tematem przewodnim  3. mobilności był: Trening uważności (“Mindfulness”). 

Stałym punktem jest powitanie gości w szkole. Przemówienie wygłosiła  p. dyrektor i szkolny koordynator projektu. Był też występ uczniów Hanseschule oraz zwiedzanie szkoły. 

Wszystkich uczestników (uczniów i nauczycieli) przydzielono do 9 grup warsztatowych, które swoje działania zaczęły od burzy mózgów („brainstorming”). 

Po południu – nauczyciele zwiedzali atrakcję turystyczną Atta-Höhle. 

Atta-Höhle to niezwykle malownicza jaskinia w zachodnich Niemczech, położona na terenie miasteczka Attendorn. Jest to jedna z największych  jaskiń naciekowych w Niemczech. Została odkryta w 1907 roku podczas wydobywania wapienia przez miejscowych robotników i jeszcze w tym samym roku udostępniono ją dla zwiedzających. Całkowita długość korytarzy jaskini wynosi około 6,6 kilometrów, z czego dla turystów udostępniona jest 2 kilometrowa trasa. Pod ziemią podziwiać można imponujące, pięknie podświetlone formy naciekowe w postaci licznych stalaktytów i stalagmitów. Dodatkową atrakcją jest także podziemne jeziorko. Wewnątrz groty panuje stała temperatura 9 °C. Każdego roku jaskinia odwiedzana jest przez blisko 350 tysięcy turystów z całego kraju. 

Dzień 2 to praca w 9 grupach warsztatowych: 

Grupa 1 – „Gra planszowa lub jakakolwiek inna gra oparta na tematyce mobilności”; 

Grupa 2 – „Gra video oparta na tematyce mobilności”; 

Grupa 3- „Wywiady z uczestnikami projektu”; 

Grupa 4- „Projekt przerw śródlekcyjnych dot. tematu trening uważności; 

Grupa 5 – „Drukowanie 3D”; 

Grupa 6 – „Daj rzeczom drugą szansę” (upcycling – przerabianie starych ubrań i materiałów); 

Grupa 7 – „Ponowne wykorzystanie  materiałów naturalnych” (upcycling – przerabianie drewna - europalety) 

Grupa 8 – „Natura i sztuka” – stworzenie bilbordu Erasmus+Leaves; 

Grupa 9 – „ Projekt klasy lekcyjnej wykorzystującą tematykę  mindfulness. 

Wieczorem nauczyciele mieli okazję zwiedzać zamek Schnellenburg. 

Dzień 3 to wycieczka do Kolonii i zwiedzanie miasta. Główne atrakcje - Katedra i Stare Miasto. 

Katedra św. Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii. 

Najwyższa katolicka świątynia na świecie, najważniejszy kościół Niemiec, przez dziesięć lat najwyższy budynek świata, jeden z najbardziej znanych przykładów gotyku, główny obiekt inspiracji twórców neogotyku. Katedra w Kolonii została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO w 1996 roku i co roku jest odwiedzana przez kilka milionów turystów z całego świata. Zachwyca architekturą, wnętrzem i ciekawą historią. Wnętrze: niewątpliwie najcenniejszym obiektem jest Relikwiarz Trzech Króli, arcydzieło średniowiecznej sztuki złotniczej. Kształtem przypomina trójnawową bazylikę. Wykonany jest z drewna dębowego pokrytego złotą, srebrną i miedzianą blachą. Liczne figury są odlane ze srebra. Do jego zdobienia użyto ponad tysiąca kamieni szlachetnych. 

Dzień 4 to kontynuacja pracy w grupach, a po południu wizyta w Ratuszu i spotkanie z burmistrzem miasta Attendorn p. Christianem Pospischil. 

Kolejny dzień to kończenie pracy w grupach oraz jej ewaluacja przez uczniów. W tym samym czasie trwała konferencja nauczycieli, na której dokonano podsumowania i oceny pracy oraz planowano kolejną mobilność w Portugalii. 

O 16:00 rozpoczął się Kiermasz Świąteczny połączony z grillowaniem na świeżym powietrzu i konsumpcją tradycyjnych, domowych potraw z Niemiec. Było to wydarzenie otwarte i okazja na przedstawienie rezultatów pracy z całego tygodnia: uczniom, rodzicom i nauczycielom oraz podziękowanie gospodarzom za wspaniałe przyjęcie i czas spędzony w Attendorn. 

W sobotę rano wyruszyliśmy w drogę powrotną do Rawicza.  

Niedługo zaczniemy planować marcowy wyjazd do Leiria w Portugalii.